Direktlänk till inlägg 1 januari 2011

Nyckeln till framtiden

Av plastblomma - 1 januari 2011 20:52

Ett nytt år är här. Ett nytt år med åtskilliga möjligheter. Möjligheter som behöver en del förutsättningar för att kunna bli mina och dina, ja, våra möjligheter. Möjligheter som kanske inte ens uppstår förrän vi sätter oss ner och går igenom saker och känslor. Därför anser jag att det finns många bra saker med ett nytt år. Man får en möjlighet till ett avslut, en nystart, ett tillfälle att stanna upp och reflektera, förkasta och förstärka sina värderingar och sitt handlande i förhållande till dem och en möjlighet att drömma, sätta upp mål och förhoppningar kanske till och med löften. 


Man kan titta sig över axeln och se på allt det som gick bra, det som skänkte oss ögonblick av kärlek, glädje, stoltehet och lycka. Det är viktigt att se tillbaka på detta, och stärkas av värmen som finns kring dessa minnen och ovärderliga ögonblick och oförglömliga möten. De kan lära oss mycket om oss själva och lysa upp under de mindre ljusa perioderna av livet. Det är dock en viktig skillnad mellan att se till baka och minnas de goda stunderna eller att krampaktigt klamra sig fast vid minnen och glömma bort att leva i nuet.


Men när man ser sig om är det också annat än det goda, glada, ljusa och varma man ser. Kanske kommer mötas vi mötas av kamp, hat, orättvisor, ånger och svek. Kanske kommer vi minnas de gånger man tagit på sig för mycket, inte vågat säga nej, låtit andra styra över en, de gånger man inte varit uppmärksam på sin omgivning och trampat på andra. Vi bär alla med oss olika upplevelser från tider långt ifrån och väldigt nära inpå. Oavsett vem vi är och vad vi varit med om, tror jag att vi måste våga minnas även detta, det som är svårt och mörkt, hårt och kallt. För att kunna börja om på nytt, gå vidare och lära oss vad vi aldrig mer vill vara med om eller utsätta andra för. Första steget mot förändring tror jag handlar just om detta, att få syn på sig själv i det sammanhang man lever i.


Och så, när vi tittat i backspegeln och sett både det som är bra och dåligt, det är då vi kan sätta nya mål, nya förväntningar. Och sedan har vi ett år på oss att arbeta för dem, innan det är dags att åter sätta sig ner och reflektera och utvärdera hur det gick. Vissa saker kan vi inte styra över, andra kan vi, vissa händelser kankse vi kan påverka i en viss riktining men ändå inte fullt ut. Det gäller att försöka få syn på de saker man kan påverka.  


Till mig själv, och till mina vänner, till mina läsare och era familjer och vänner och läsare önskar jag ett gott nytt år och ett stort lycka till med den svåra men viktiga uppgiften att förändra våra egna och andras liv till det bättre!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av plastblomma - 21 december 2016 00:50

Njuter av några dagars semester och faller lätt in i en något anorlunda dygnsrytm än vad jag vanligtvis har. Sena kvällar, tidiga morgnar och däremellan ett par timmars förmiddagslur.Den lyxen har inte min make. Han måste fortfarande gå upp kl 06.00 ...

Av plastblomma - 21 december 2016 00:16

Njuter av några dagars semester och faller lätt in i en något anorlunda dygnsrytm än vad jag vanligtvis har. Sena kvällar, tidiga morgnar och däremellan ett par timmars förmiddagslur.Den lyxen har inte min make. Han måste fortfarande gå upp kl 06.00 ...

Av plastblomma - 10 mars 2016 22:38

För en tid sedan bestämde jag mig att det var dags att tag i mitt liv, i min hälsa och skippa allt onödigt socker. Så från och med årsskiftet har jag kämpat med suget, och fallit. Tills jag insåg varför jag föll.   Jag föll för att jag gav mig sj...

Av plastblomma - 18 december 2014 13:59

Såhär skrev jag på Facebook i morse och nu får jag medhåll från Ian Wachtmeister, Sverigedemokraternas rådgivare och tidigare partiledare för Ny demokrati som säger att SD och KD egentligen är samma parti (http://www.etc.se/inrikes/wachtmeister-sd-oc...

Av plastblomma - 17 december 2014 01:06


Har varit frånvarande här i ganska exakt ett år, men nu kändes det som att det var dags att återta skrivandets scen. Idag är det dock skapande av en annan sort som står i fokus! Politisk konst närmare bestämt! Sveriges riksdag möter Disney.     ...

Presentation

Sök i bloggen

Dagens omröstning

Vilken är den bästa årstiden?
 Våren
 Sommaren
 Hösten
 Vintern
 Alla årstider har sin charm

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggar jag följer


Ovido - Quiz & Flashcards