Alla inlägg den 10 januari 2011

Av plastblomma - 10 januari 2011 22:05

Är allt som inträffar en slump? Somliga tror ju det. Att allt händer slumpartat, precis som att joden uppstod, så är det slumpen som avgör vilken färg ett barn får på ögonen, vilket land jag föds i, om jag träffar min stora kärlek tidigt, får försöka länge eller kanske lever ensam livet ut, eller vilken siffra som kommer upp när jag kastar en tärning.


 Men om allt är en slump, kan man påverka utfallet då? Man kanske kan väl öka sina chanser att slå en sexa i sitt tärningskast om man har tre sexor på tärningen istället för en. Eller öka sina chanser att träffa någon genom att försöka visa sig från sin bästa sida, eller aktivt leta efter "den rätte".


Fast det är ju klart, alla har vi fått olika förutsättningar. Alla kanske inte har möjligheterna att förändra sin verklighet. Men är det då slumpen som avgjorde att det blev så? Eller har människan till viss del en fri vilja mitt i det slumpartade universum? Är det då en slump att människan fick den fria viljan? Eller är alla handlingar i sig även de slumpartade i viss mån? Det skulle i och för sig förklara en hel del... Jag har aldrig riktigt förstått mig på mänskligheten som företeelse.  


 Allt blir så förenklat om man säger att det är slumpen som ligger bakom allt, hur kan det slumpvis ha bildats allt det fantastiska vi ser om kring oss, då fanns det ju ingen mening med något av det? Allt ska ju ändå försvinna/omvandlas den dag slumpen bestämmer sig för att släcka solen. Men vänta nu...kan man förutse slumpen? Ja, delvis, om man vet om oddsen. Som att om man slår en tärning så är chansen 1/6 att det blir vilken som helst av siffrorna 1-6 och att bara för att jag har slått en fyra minskar inte chansen att nästa gång jag använder tärningen, blir det en fyra igen...Men att solen skulle slockna? Av alla morgnar vi har stigit upp och våra förfäder har stigit upp hur många gånger har solen varit släckt? (och nej, att stiga upp efter solnedgången räknas inte), och även om den skulle vara släkt en morgon (när vi troligtvis ändå inte hade vaknat) hur kommer det sig att slumpen inte kan göra att den lyser igen, på samma sätt som att vi kan slå en fyra två gånger på rad?


Motsatsen till tanken om att allt är slump borde väl då vara ödestron, att allt är förutbestämt, att det finns en mening att vi är här, att jag tog på mig de kläderna jag gjorde i morse, att det finns en anledning till att det finns både växter och djur här (vi har en mening bara i att finnas för varandra och leva i symbios). Men kan man förändra ödet då? Eller förutsäga det? Hmm, det blir lite svårt där, om man inte anser att det skulle vara förutbestämt att någon skulle ändra det som är förutbestämt (vilken paradox!).


Man kan tänka sig ett system med karma, där mina handlingar får en konsekvens, både direkt nu för mig och mina nära, men kanske också en konsekvens för mina barnbarn, en flicka i Ukraina, en familj i Egypten, tigrarnas vara eller icke vara, och kanske även för mig själv i mitt "nästa liv" (tar med detta då majoriteten av de som hävdar att karma finns, också tror på reinkarnation - det är i alla fall den bilden jag har). I ett system uppbyggt kring karma finns det straff och belöningar och handlingar (och icke-handlingar, passivitet) som bara leder vidare till ett annat händelseförlopp.


Det där med straff och belöning finns det ytterligare två sätt att se på, som att en med  makt (mänsklig, institution eller gudomlig) utövar den i brist på karma, så att man ska dra lärdomar av att allt handlande får konsekvenser, rätt handlande får positiva följder och fel handlande får negativa följder. Oftast är det maktutövarens regler som gäller, när man bedöms och ens handlande värderas som rätt eller fel.


Det andra sättet att se på sin verklighet är genom begreppet tur. Kan man verkligen ha tur? Om inte, då borde man inte heller kunna ha otur. Om man inte kan tro på turen, och inte heller på slumpen, då borde vissa människor ha handlat väldigt fel (antingen nu eller i ett tidigare liv) Nog för att det finns människor som aldrig kan straffas tillräckligt hårt eller förlåtas tillräckligt mycket (beroende på vilken syn man har på straffets faktiska verkan) men det känns ändå lite långsökt att det skulle vara snubbarna som dödat, torterat och våldtagit miljoner människor, att det skulle vara deras fel att barn svälter i Afrika eller att flodvågor dränker Asien, eller att jag jämt och ständigt blir förkyld ;)  Tänk om allas våra värderingar är fel, tänk om vi blir straffade för att vi inte har förstått? 


Vad tror ni? Kommentera väldigt gärna! Jag är så nyfiken!


Vad tror ni? Är allt slump? eller finns Ödet? Kan man påverka sin och andra människors förflutna, nutid och framtid? Finns karma? Är straff bästa sättet att förändra mänskligheten, eller har människan missuppfattat vad som är rätt och fel? Finns Gud? Kan en annan människa bestämma vad som är rätt och fel för mig? Vi är ju alla uppväxta med olika förutsättningar.


En sak är säker, förkylningar kan vara väldigt inspirerande, kanske är det ödet trots allt? =)

Presentation

Sök i bloggen

Dagens omröstning

Vilken är den bästa årstiden?
 Våren
 Sommaren
 Hösten
 Vintern
 Alla årstider har sin charm

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggar jag följer


Ovido - Quiz & Flashcards