Direktlänk till inlägg 17 februari 2012

Ett inlägg i debatten

Av plastblomma - 17 februari 2012 14:53

De kyrkliga utbildningarna har varit under utredning i många år nu. Det senaste förslaget som är på väg att drivas igenom, rör upp många känslor. Jag som är under utbildning till församlingspedagog (enligt de nuvarande reglerna) reagerar givetvis starkast på förslagen som rör just den utbildningen.


Förslaget innebär bland annat en kortare praktiktid, en smalare och mer akademisk väg med 90 hp pedagogik, 60 hp teologi och 30 hp valfritt ämne för att få ansöka till pedagogåret. Dessutom skulle yrkestiteln ändras från församlingspedagog till "Pedagog barn och unga". Yrkesföreningen för församlingspedagoger har gett sitt svar på förslaget och har även startat en namninsamling för att förlänga undersökningsprocessen innan beslut ska fattas. Jag har skrivit under listan och gett följande kommentar:


"Förslaget att förändra församlingspedagogsutbildningen behöver verkligen ses över, då det brister på många plan. Framför allt tycker jag det känns konstigt att i en kyrka av mångfald sträva efter någon form av akademisk elitism. Gud räknar inte akademiska poäng, inte heller de människor i församling som jag har mött. Den faktiska kompetensen hos en pedagog är så mycket bredare. Att dessutom ändra yrkestideln och målgruppen för en hel yrkeskår är skamligt! När blev det pedagogiska arbet i församlingen endast inriktat på barn och unga?


Att man har olika bakgrunder inom yrkeskåren, tror jag ger en bredd, som banar väg för öppenhet och ömsesidig respekt för varandras olikheter. Jag tror även att det i framtiden kommer finnas ett stort och välfungerande samarbetet mellan de fyra profilerna och de olika församlingarna att då stryka eller minska de möjligheter till gemensam grund, i mötesplatser som praktik, PKV och Svenska kyrkans grundkurs innebär, tror jag kan få ödesdigra konsekvenser. Om man under utbildningen inte har fått brottats med frågor gemensamt hur ska man då kunna klara av det i yrkeslivet?


Anledningarna till att man väljer att gå olika vägar till församlingspedagogsyrket idag är nog lika många som församlingspedagogerna som blir färdiga. För min egen del tror jag med största sannolikhet att jag hade klarat av en teoretisk, akademisk utbildning ganska enkelt då jag alltid har trivts bra inom det traditionella skolväsendet, och med hjälp av detta samt mitt intresse och mitt "läshuvud" har jag med enkelhet nått höga betyg.


Eftersom att det pedagogiska arbetet innebär möten med människor, interaktion och relationsskapande kände jag att den stora utmaningen för mig, och det jag behövde utvecklas inom inte i första hand var det inom teoretiska utan det praktiska området. Därför valde jag att söka mig till folkhögskola och gå vägen via fritidsledarutbildningen.


Tiden på utbildningen har fått mig att förstå att att folkbildning är så mycket mer än en metod, det handlar om människosyn, om livsfilosofi, om öppenhet för mångfald och respekt för individen. Därför tar jag mycket illa vid mig när man pratar om att höja statusen på yrket genom att ta bort det som jag ser som min aldra största tillgång och styrka i min utbildning. Jag hävdar inte för den sakens skull att personer som gått vägen via exempelvis lärare skulle ha mindre kunskap och kompetens, bara annorlunda. Jag är övertygad om att det är i mångfalden som vi kan kompletera varandra och skapa en stabil grund att bygga framtidens kyrka på.


Min slutsats är alltså att förslaget behöver ses över och förändras ytterligare."


Tycker du också att frågan är viktig? Skriv under du med på; http://www.skrivunder.com/forsamlingspedagogutbildning

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av plastblomma - 21 december 2016 00:50

Njuter av några dagars semester och faller lätt in i en något anorlunda dygnsrytm än vad jag vanligtvis har. Sena kvällar, tidiga morgnar och däremellan ett par timmars förmiddagslur.Den lyxen har inte min make. Han måste fortfarande gå upp kl 06.00 ...

Av plastblomma - 21 december 2016 00:16

Njuter av några dagars semester och faller lätt in i en något anorlunda dygnsrytm än vad jag vanligtvis har. Sena kvällar, tidiga morgnar och däremellan ett par timmars förmiddagslur.Den lyxen har inte min make. Han måste fortfarande gå upp kl 06.00 ...

Av plastblomma - 10 mars 2016 22:38

För en tid sedan bestämde jag mig att det var dags att tag i mitt liv, i min hälsa och skippa allt onödigt socker. Så från och med årsskiftet har jag kämpat med suget, och fallit. Tills jag insåg varför jag föll.   Jag föll för att jag gav mig sj...

Av plastblomma - 18 december 2014 13:59

Såhär skrev jag på Facebook i morse och nu får jag medhåll från Ian Wachtmeister, Sverigedemokraternas rådgivare och tidigare partiledare för Ny demokrati som säger att SD och KD egentligen är samma parti (http://www.etc.se/inrikes/wachtmeister-sd-oc...

Av plastblomma - 17 december 2014 01:06


Har varit frånvarande här i ganska exakt ett år, men nu kändes det som att det var dags att återta skrivandets scen. Idag är det dock skapande av en annan sort som står i fokus! Politisk konst närmare bestämt! Sveriges riksdag möter Disney.     ...

Presentation

Sök i bloggen

Dagens omröstning

Vilken är den bästa årstiden?
 Våren
 Sommaren
 Hösten
 Vintern
 Alla årstider har sin charm

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Arkiv

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Gästbok

Bloggar jag följer


Ovido - Quiz & Flashcards